Wachtwoord vergeten? Reset je wachtwoord.

ExpertUpdate
Waardebepaling           (1)

31 mei 2017

Twitter breidt mogelijkheden 'DM van iedereen' uit

Nieuwsbericht Twitter

Twitter breidt 'DM's van iedereen ontvangen' uit en maakt het daarmee 'veiliger' om te gebruiken.

Twitter laat je sinds april 2015 DM's van iedereen ontvangen, of je elkaar nu volgt of niet. Ik heb de functie, door gebruik te maken van een foutje dat er toen was, al sinds 2013 aanstaan en met veel plezier gebruikt. Kan me niet herinneren dat er ooit 'misbruik' van werd gemaakt.

Maar wie bang is om, door het aanzetten van de optie, bedolven te worden door spam kan daar nu geruster over zijn. Twitter breidde functie uit, waardoor je meer controle krijgt over de DM's die je ontvangt en van wie.

Om 'DM's van iedereen' aan te zetten ga je naar je 'Settings' en dan naar 'Privacy & Safety' (in NL 'Privacy en veiligheid', maar url is hetzelfde) in het linkermenu.

Daar kun je de volgende instellingen vinden:

Als je de eerste optie aanvinkt, kan iedereen je dus een DM sturen; ze hoeven jouw account niet te volgen, jij hoeft hen niet te volgen en toch werkt het. Het maakt onder andere deel uit van de zakelijke opties voor MKB-bedrijven waar we eerder over schreven.

Maar sommigen hebben er een soort 'koudwatervrees' voor, bang dat kwaadwillenden allerlei spam al dan niet met aanstootgevende afbeeldingen zouden sturen. En daar heeft Twitter een nieuwe optie voor uitgerold!

Vanaf nu krijg je, als je de optie aangezet hebt, de mogelijkheid om de nieuwe DM'er te accepteren of niet. Nog even ter aanvulling: dat geldt dus alleen voor die accounts die je niet volgt!

Als je nu een DM krijgt van iemand die je niet volgt, ziet dat er zo uit:

Als je accepteert, dan blijft dat zo voor de verdere toekomst. Die persoon kan jou nu altijd een DM sturen. Als je weigert (of verwijdert), dan wordt het gesprek afgebroken. Voor deze ene keer, die persoon kan je in de toekomst nogmaals proberen een DM te sturen. Wil je dat die persoon dat nooit meer kan, dan moet je die blokkeren of rapporteren via de tekstlink.

Op desktop ziet het er zo uit:

Door gebruikers enerzijds de optie te geven om DM's van iedereen te ontvangen, maakt Twitter het platform weer iets geschikter voor 'messaging'. En zeker voor zakelijke gebruikers is dat interessant. Bijvoorbeeld in combinatie met een Twitter DM-knop op je website. En met 10.000 karakters die je in een DM mag gebruiken is het ideaal om een webcareprobleem te verplaatsen naar DM-gesprek zodat het probleem uitgebreid uitgelegd/toegelicht kan worden.


Nu delen met jouw netwerk

Waardeer dit artikel

Tags: Messaging Design

Categorie: Twitter

Twitter update

Artikel door auteur:

Herman Couwenbergh

Biografie auteur >
LinkedIn
Boek deze expert

Nieuw design Twitter - waar moet je op letten?

Inzicht in verzamelde data, is dat zakelijk belangrijk?

Twitter: zoeken naar emoji's in tweets

Meer artikelen, Twitter

Nieuwe functies voor Facebook Live

Meer artikelen, Facebook

Word gevonden met LinkedIn Search

Meer artikelen, LinkedIn

Pinterest geeft Lens gewenste aandacht

Meer artikelen, Overige kanalen