Wachtwoord vergeten? Reset je wachtwoord.

ExpertUpdate
Waardebepaling           (2)

22 mei 2017

Inzicht in verzamelde data, is dat zakelijk belangrijk?

Nieuwsbericht Twitter

Wat kun je zakelijk met de verzamelde data van Twitter doen?

Twitter maakte bekend dat het via de Settings inzicht geeft in de data die het over jou verzamelde en welke data ze delen met derden. Moet je daar zakelijk rekening mee houden? Of kun je het zelf eventueel gebruiken?

Met bovenstaande tweet maakte Twitter de nieuwe inzichten bekend. In het bijbehorende blog kun je er meer over lezen.

Het is sowieso interessant, en aan te raden, om regelmatig naar deze instellingen te kijken om te zien of er geen 'rare dingen' zijn geweest. Dat kunnen bijvoorbeeld vreemde apps zijn, vreemde log-ins, vreemde plekken waar je dus nooit geweest bent. Voor wie dit nog nooit gedaan heeft, zal het misschien zelfs een beetje eng zijn om te zien wat Twitter allemaal over je weet! Gelukkig kun je bijna alles ook aanpassen of uitschakelen.

Maar twee instellingen zijn voor dit artikel extra relevant.

Interests from Twitter

Of in het Nederlands 'Interessecategorieën van Twitter':

Hier laat Twitter zien waarmee ze jou denken te boeien en waar jij over twittert. 

Ter illustratie, links mijn interesses, rechts de interesses van het ExpertUpdate-account:Dit is om twee redenen ook voor zakelijke gebruikers interessant:

  1. Klopt het met jouw zakelijke doelen?
    Als jij zakelijk probeert om sportvissers te binden aan jouw account en je ontdekt hier dat Twitter denkt dat jij vooral geïnteresseerd bent in mode, make-up en celebs, dan is er een mismatch.
    Dat is vervelend, want Twitter gebruikt deze interesses ook om anderen te attenderen op jouw account. Dus de consequentie hiervan is dat sportvissende accounts jouw account nooit aanbevolen zullen krijgen.
    Remedie:
    Pas de instellingen aan door 'foute' interesses uit te vinken, zodat ze beter matchen met jouw zakelijke doelen. Helaas kun je gewenste goede instellingen niet zelf kiezen, dat moet je doen door meer/vaker over die onderwerpen te twitteren.
  2. Anderen kunnen zichzelf ook beter profileren
    Mijn stelling is vaak dat mensen geen hekel hebben aan reclame in het algemeen, maar aan irrelevante reclame die voor hen niet interessant is. Dus als twitteraars via deze instellingen allemaal hun interesses aanpassen op wat ze werkelijk zijn, dan kun jij vervolgens via Twitters Ads tegen betaling relevante tweets sturen aan de juiste mensen.

Tailored Audience

Ook hier zien we weer verschil tussen mijn persoonlijke account en het account van ExpertUpdate:

Via de knop onder de instelling kun je zelfs een PDF opvragen die je exact toont tot welke 'publieksgroep' jij door adverteerders gerekend wordt:De lijst gaat dus nog veel verder, maar dit geeft je wel een indruk.

Zakelijk is dit interessant, omdat je nu ook gebruik kunt maken van deze doelgroepen.

Hoe? Zo!

Ervan uitgaande dat de eerste instelling 'Interests' goed staat, kun jij nu bij je volgde advertentiecampagne gebruikmaken van de tailored audiences die je hier vindt en waar jij dus op 'matcht'. Want als jouw match goed is, is de kans groot dat de anderen in die audiences ook bij jouw activiteiten passen. Dus als je je volgende campagne richt op die aangepaste doelgroepen, dan komt jouw boodschap bij relevante gebruikers!

Overigens is het altijd aan te raden om zelf deze lijst nog eens kritisch te bekijken, dus niet klakkeloos overnemen.


Nu delen met jouw netwerk

Waardeer dit artikel

Tags: Adverteren

Categorie: Twitter

Twitter update

Artikel door auteur:

Herman Couwenbergh

Biografie auteur >
LinkedIn
Boek deze expert

Nieuw design Twitter - waar moet je op letten?

Twitter breidt mogelijkheden 'DM van iedereen' uit

Twitter: zoeken naar emoji's in tweets

Meer artikelen, Twitter

Nieuwe functies voor Facebook Live

Meer artikelen, Facebook

Word gevonden met LinkedIn Search

Meer artikelen, LinkedIn

Pinterest geeft Lens gewenste aandacht

Meer artikelen, Overige kanalen