Geen lid? Word nu lid.

Wachtwoord vergeten? Reset je wachtwoord.

Gert Jan Bos11-06-2017

Nieuwe functies voor Facebook Live

Privé live-video's kijken met vrienden of Paginavolgers is nu voor iedereen met iOS beschikbaar.

Jaap de Bruijn15-05-2017

Uitrol 'groepen voor Facebookpagina’s' begonnen

Groepen voor Facebookpagina's, wat is het en hoe pas je het toe?

Herman Couwenbergh09-05-2017

Hoeveel hashtags moet je op elk platform gebruiken?

Nu LinkedIn ook hashtags ondersteunt is het handig om eens te kijken hoeveel hashtags je eigenlijk op elk platform moet gebruiken? En waarom?!

Herman Couwenbergh26-04-2017

Actuele afmetingen belangrijkste socialmedia-kanalen

De laatste keer dat we een overzicht gaven van de verschillende afmetingen van afbeeldingen en dergelijke op social media was alweer eind vorig jaar.

Gert Jan Bos22-04-2017

Facebook test officiële groepen voor pagina’s

Facebook test een nieuw onderdeel voor bedrijfspagina’s en organisaties: Facebook groepen.

Gert Jan Bos12-04-2017

Facebook Canvas ads zijn simpel via nieuwe API

De API van Canvas automatiseert het maken van advertenties door middel van tools.

Gert Jan Bos02-04-2017

Facebook komt met ad split testing

Facebookadverteerders kunnen nu optimaal gebruikmaken van hun campagnes met split testing.

Herman Couwenbergh27-12-2016

Jaaroverzicht ExpertUpdate: wat werd het best gelezen in 2016?

Een overzicht per kanaal van artikelen die het meestgelezen zijn in 2016.

Rene Schipper13-12-2016

Facebook past pagina-indeling aan

Facebook paste de tijdlijn van de pagina's aan om meer aandacht te geven aan nieuwe onderdelen zoals Services en de Facebook Shop.

Rene Schipper22-11-2016

Facebook webshop

Het is voor iedere Facebookpagina-eigenaar mogelijk om een Facebook Webshop te beginnen. Hoe werkt deze onlineshop en wat zijn de verschillen met de eerdere versie in de Verenigde Staten (en wat kunnen we nog verwachten)?

Rene Schipper10-10-2016

Livestreaming op Facebook: de start en waar je aan moet denken

De afgelopen jaren is door de steeds beter wordende mobieltjes het aantal video’s explosief gestegen. Meerkat en Periscope maakten een begin en ook Facebook is er nu vol ingestapt, waardoor livestreamen voor iedereen mogelijk is.

Rene Schipper20-09-2016

Laat je diensten zien op Facebook: Facebook Services

Sinds kort kun je op je Facebookpagina een nieuw tabblad vinden: Services. Een leuke extra mogelijkheid om te laten zien aan de bezoeker van de pagina wat jij als ondernemer te bieden hebt. 

Annette Cost31-08-2016

Je evenementen promoten via Facebook

Als je een evenement organiseert zijn de socialmedia-platformen onmisbaar om dat event onder de aandacht te brengen. Op Facebook kun je een openbaar evenement aanmaken dat zichtbaar is voor iedereen binnen en buiten Facebook.

Herman Couwenbergh04-08-2016

Facebook wijzigt lay-out Pagina's

Een Facebookpagina is de zakelijke manier waarop je je bedrijf, organisatie of zp-schap op Facebook laat zien. De manier waarop dat gebeurt verandert echter regelmatig. Op 1 september vorig jaar lieten we al zien dat Facebook weer eens een nieuwe vormgeving had gekregen; en vandaag kunnen we je melden dat Facebook de lay-out van Pagina's opnieuw heeft veranderd!

Annette Cost19-07-2016

Interesselijsten maken op Facebook

Facebookpagina's volgen zonder dat je die leuk vindt kan door het samenstellen van interesselijsten. Hier lees je hoe je zo'n lijst maakt.

Annette Cost03-07-2016

Facebook vertaalt automatisch je berichten

Berichten plaatsen in verschillende talen kon al, maar is nu nog makkelijker. Facebook vertaalt je updates automatisch. Wat heb je daar aan en hoe werkt het?

Annette Cost28-06-2016

Waarom delen we content op Facebook? - 3 - [infographic]

Deel drie van het onderzoek naar het waarom van content delen via Facebook gaat over de eigenschappen van de gebruikers. Het eerste deel ging over de redenen voor het delen van content van derden. Deel twee belichtte het verschil tussen mannen en vrouwen.

Annette Cost27-06-2016

Waarom delen we content op Facebook? - 2 - [infographic]

In deel twee 'Waarom delen we content op Facebook?' zie je waarin mannen en vrouwen verschillen. Het eerste deel ging over de redenen voor het delen van content van derden.

Annette Cost25-06-2016

Waarom delen we content op Facebook? - 1 - [infographic]

Wel eens nagedacht over waarom mensen informatie via bijvoorbeeld Facebook delen? Hoeft ook niet, want er is onderzoek naar gedaan. De resultaten zijn in infographics gezet die wij hier in drie artikelen met je delen.

Herman Couwenbergh24-06-2016

Welke apps hebben toegang tot jouw socialmedia-kanalen?

Privacy is een belangrijk item, maar weet jij zo uit je hoofd welke apps je allemaal toegang hebt gegeven tot jouw persoonlijke of zakelijke socialmedia-accounts? Wij deelden links waarmee je op de belangrijke platformen kunt controleren wie er toegang heeft.

Herman Couwenbergh15-06-2016

Facebookadvertenties mogen nu meer tekst bevatten, maar...

Er zijn allerlei goede redenen om je meer te verdiepen in adverteren via Facebook. Tot voor kort stond Facebook maximaal 20% tekst toe in een advertentie. Dat is verleden tijd, sinds eind maart mag -als je dat wilt- je hele advertentie uit tekst bestaan, maar er zit wel een addertje onder het gras!

Herman Couwenbergh22-05-2016

De mogelijkheden van Facebook Live Video en de realtime wereldkaart

Livestreamingvideo is enorm in opkomst. Wat begon met Meerkat, werd overgenomen door de komst van Periscope, maar sinds kort biedt ook Facebook de mogelijkheid tot livevideostreaming vanuit de app. Afgelopen week werd deze optie voorzien van een wereldkaart waar je alle livestreams kunt zien en ontdekken. Maar eerst de basics...

Herman Couwenbergh02-05-2016

Gebruik de nieuwe mogelijkheden van Direct Messages op Facebook

Facebook biedt sinds enige tijd voor bedrijven meer mogelijkheden om via direct messages rechtstreeks in contact te treden met klanten (en vice versa natuurlijk). Vanuit zakelijk oogpunt biedt dit allerlei praktische kansen zoals we al lieten zien bij het aanzetten van de optie om direct via een DM te reageren op een bericht en de optie om via een QR-code of URL direct een DM-gesprek te initiëren. Maar mensen de optie geven om te reageren is stap 1, daarna moet je er natuurlijk wel iets mee doen! En daar biedt Facebook ook handige opties voor!

Herman Couwenbergh11-04-2016

Nieuw: 'QR'-code en unieke url voor Direct Messages op Facebook

De nieuwste trend in zakelijk gebruik van social media is het 1-op-1-contact met consumenten. Steeds meer bedrijven ontdekken de mogelijkheden van WhatsApp, Twitter kwam met nieuwe opties en Facebook lanceerde vandaag een nieuw soort QR-code en een unieke url waarmee je direct een Direct Massage naar een Facebook Page kunt sturen!

Annette Cost05-03-2016

7 tips voor je carrousel­advertentie op Facebook

Facebook biedt al langer de mogelijkheid om een carrousel met afbeeldingen in je advertenties en updates op te nemen. Een mooie manier om de aandacht van je fans te trekken. We zetten zeven tips op een rij, waardoor je dat nog beter kunt toepassen in Facebookadvertenties.

Annette Cost25-02-2016

Vrienden uitnodigen voor je evenement via Facebook

Het lijkt nu mogelijk te zijn om eenvoudig met een persoonlijk bericht op Messenger je vrienden uit te nodigen voor een evenement. Heb je vrienden zonder Facebook? Dan kun je ze benaderen via e-mail.

Annette Cost12-02-2016

Berichten op Facebook­pagina in meer talen

Facebook biedt de mogelijkheid om een bericht in meer talen op je Pagina te posten. We laten hier zien hoe je dat doet en waarom het handig kan zijn.

Annette Cost09-02-2016

Reacties op Facebook­pagina beantwoorden met privébericht

Sinds vorige week is het mogelijk om via iedere bedrijfspagina op Facebook openbare reacties te beantwoorden met een privébericht. Een mooie toevoeging voor webcare als je zakelijk actief bent op Facebook.

Rik Keijzer26-01-2016

Nieuwe foto-opties Facebook

Als je foto’s goed gebruikt, zetten ze de boodschap in je Facebookupdate kracht bij. Ik laat zien hoe je dat doet.

Rik Keijzer19-01-2016

Marketing overlays: de schakel tussen website en Facebookpagina

Meer kwalitatieve likes verzamelen voor je Facebookpagina kan met marketing overlays op je eigen website. Lees snel verder hoe je dat doet.

Rik Keijzer02-01-2016

HowTo: Succesvol een nieuw product lanceren via Facebook

Wanneer je als bedrijf een nieuw product op de markt brengt, wil je zoveel mogelijk ‘rumor around the brand’ creëren. Daarbij is Facebook onmisbaar geworden. Maar om succesvol te zijn, moet je als bedrijf zijnde wel de juiste stappen nemen en vooral de juiste voorbereiding treffen.

Corinne Keijzer27-12-2015

Formaat Facebook­omslagfoto aangepast

De formaten van de omslagfoto van je Facebookpagina zijn aangepast! De afmeting is nu 828 x 315 pixels. Aanpassen geblazen dus weer.

Corinne Keijzer14-12-2015

Facebook - de gevolgen van nega­tieve feedback

Nog altijd hechten veel Facebookbedrijfspagina's te veel waarde aan aantallen fans. Helaas zie je nog steeds dat bedrijven likes kopen of like-win acties houden waarmee met man en macht geprobeerd wordt zoveel mogelijk fans naar binnen te halen. Wat ze vergeten is dat dat vaak geen echte fans zijn. En dat de gevolgen van negatieve feedback groter kunnen zijn dan zo op het eerste gezicht lijkt. 

Rik Keijzer11-12-2015

Jouw webshop op Facebook via Shopify

Dat Facebook een fantastisch kanaal is om als bedrijf je producten te laten zien is een feit. Via je eigen pagina zet je je producten in de spotlights en via Facebookadvertenties bereik je op een perfecte manier jouw doelgroep. Een samenwerking met Shopify maakt integratie van een webshop mogelijk en dat biedt legio mogelijkheden.

Rik Keijzer06-12-2015

Prijsvragen op Facebook: the do’s and don'ts

Een prijsvraag uitschrijven op je Facebookpagina is een hele leuke en laagdrempelige manier om je fans aan je te binden. Je bereikt eenvoudig veel mensen en je verhoogt de interactie en participatie op je pagina. Als prijsvragen op de juiste manier worden ingezet, zorgt dit zeker voor groei op je Facebookpagina en je bedrijf en is het een waardevolle tool in je marketingcampagne.

Corinne Keijzer03-12-2015

Google gaat app Facebook indexeren

Al eerder schreef ik over het belang van SEO binnen Facebook en eind oktober volgde een artikel met het goede nieuws dat Google ook alle berichten van Facebook nu indexeert. Blijkbaar wil Facebook het nog breder trekken en gaat nu ook een samenwerking aan met Google omtrent de mobiele applicatie van Facebook. 

Rik Keijzer29-11-2015

Facebookadvertentie en nieuwsbrief: een gouden duo

Een eigen e-maildatabase binnen je bedrijf is goud waard, want het zijn mensen met interesse in jouw bedrijf en product, anders hadden ze zich niet aangemeld om lid te worden van je nieuwsbrief. Door je nieuwsbriefabonnees ook Facebookadvertenties te laten zien, vergroot je het bereik van je boodschap én de conversie. Ik geef je drie manieren om jouw e-mailabonnees te bereiken met Facebookadvertenties.

Rik Keijzer20-11-2015

Juiste inhoud en timing laten je Facebookpagina beter scoren

Gebruikt je bedrijf een Facebook pagina? Wil je met die pagina meer bereik en meer interactie creëren? Om uiteindelijk je bedrijf in zijn geheel te laten groeien? Dan is de volgende tip één van de belangrijkste stappen die je als beheerder van een pagina zeker moet nemen. Met behulp van de juiste content en zeker de juiste timing krijg je betere resultaten met jouw Facebook marketing acties.

Corinne Keijzer18-11-2015

HowTo: zo voeg je twee of meer Facebook­pagina's samen

Soms hebben bedrijven twee of meer verschillende bedrijfspagina's die ze willen samenvoegen. Dit kan komen doordat er in het verleden door iemand een pagina is aangemaakt en een volgende medewerker nogmaals een account heeft aangemaakt. Of misschien zijn twee bedrijven samen gegaan en wil je om die reden de bestaande Facebookpagina's samenvoegen. Dit kan tegenwoordig vrij eenvoudig in Facebook maar heeft ook consequenties. Ik vertel je hoe het werkt en waar je op moet letten.

Corinne Keijzer13-11-2015

Facebook Instant Articles

Dat Facebook steeds meer een nieuwssite wil worden, dat blijkt wel uit alle ontwikkelingen die gaande zijn. Ik schreef deze week al een artikel over de vernieuwde blogfunctie op Facebook en nu wil ik jullie wijzen op Instant Articles. Deze optie gaat steeds meer in de tijdlijnen verschijnen en biedt ook kansen voor zakelijke inzet. 

Corinne Keijzer11-11-2015

Bloggen op Facebook in notities

Al langere tijd is het mogelijk om notities aan je Facebookprofiel te hangen, zowel zakelijk als persoonlijk. Deze notities worden door vrijwel niemand gebruikt en dus dacht Facebook, laten we het eens nieuw lezen inblazen en er meer een blogmogelijkheid van maken. En zo geschiedde.

Corinne Keijzer05-11-2015

Facebook advertentiebeheer - nieuwe lay-out

Facebook heeft de omgeving van je 'Advertentiebeheer' aangepast. Dat betekent dat er onderdelen zijn verschoven en er anders uit zien. Tijd voor een nieuw overzicht! 

Corinne Keijzer04-11-2015

Facebook bericht vastzetten of hoogte­punt maken

Als je op je Facebookpagina een bericht plaatst, dan heb je na publicatie verschillende opties. Je kunt onder andere het bericht vastzetten aan de bovenkant of er een hoogtepunt van maken. Wat is het verschil tussen deze twee opties en hoe werken ze? 

Corinne Keijzer26-10-2015

Hoe werkt de Power Editor van Facebook - nieuwe lay-out

Afgelopen zomer heeft de Power Editor van Facebook een make-over gekregen. Ten op zichte van de oude lay-out is de campagnetool inhoudelijk niet veel veranderd, maar alles heeft een andere plek gekregen en het is soms even zoeken. Daarom heb ik besloten hier een nieuw artikel aan te wijden en de Power Editor opnieuw overzichtelijk uit te leggen.

Corinne Keijzer23-10-2015

Nieuwe optie Facebook Search - SEO binnen Facebook

Vorige week publiceerden we nog een artikel over SEO tips voor je Facebookpagina. Een belangrijk item, iedereen wil tenslotte goed gevonden worden in Google. Facebook maakt nu ook binnen het platform gebruik van zoekmachineoptimalisatie. Met de nieuwe 'Facebook Search' is de zoekmachine wel héél interessant geworden, voor zowel privé als zakelijk.

Corinne Keijzer20-10-2015

Facebook - carrousel toevoegen aan je bericht

Voor Facebookadvertenties had je deze optie al, nu is het ook mogelijk in je Facebookupdates met weblinks: een carrousel toevoegen. Oftewel meerdere plaatjes die zichtbaar zijn voor je fans, wat je update wellicht aantrekkelijker maakt om aan te klikken.

Rik Keijzer16-10-2015

Hoe gebruik je Open Graph?

Het nieuwe internet staat in het teken van delen, delen en nog eens delen. Via de vele socialmedia-kanalen krijgt het publiek toegang tot grote hoeveelheden deelbare en al dan niet interessante content die door bedrijven worden aangeboden. Het publiek op haar beurt deelt ook artikelen, filmpjes en foto’s van websites op zijn of haar socialmedia-kanaal. Als bedrijf zijnde wil je dan wel graag dat jouw content ook daadwerkelijk goed overkomt als het gedeeld wordt op een socialmedia-kanaal.

Corinne Keijzer13-10-2015

5 belangrijke SEO-tips voor je Facebook­pagina

Je Facebookpagina heeft diverse plekken waar SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie, belangijk is. Google indexeert bepaalde velden waardoor je bij zoekopdrachten sneller naar boven komt. Een paar tips! 

Corinne Keijzer07-10-2015

Facebookinstellingen - categorieën

Facebook laat je bij het aanmaken van je Facebookpagina uit zes categorieën kiezen. Het is erg belangrijk dat je de juiste kiest, vooral nu er een belangrijke wijziging heeft plaatsgevonden in de subcategorieën. Iedere categorie heeft zo zijn eigen opties en kenmerken. Ik laat zien welke categorieën er zijn, welke je moet kiezen voor welk doel, hoe je het eventueel aanpast en welke opties er zijn aan de hand van een aantal voorbeelden. 

Corinne Keijzer28-09-2015

Facebookinstellingen - Fans die je pagina leuk vinden

Een verstopte optie is door Facebook recentelijk 'naar voren gehaald' en nu goed zichtbaar in de instellingen: de lijst met mensen die jouw Facebookpagina geliket hebben. Ik leg uit waar je deze lijst terugvindt en wat de mogelijkheden zijn.

Corinne Keijzer22-09-2015

Facebook - timing is everything

Soms plan je berichten in op Facebook, wat op zich natuurlijk heel handig is. Toch is het van belang dat je áltijd het nieuws en de actualiteit in de gaten houdt, anders kan het wel eens heel verkeerd uitpakken. Een pijnlijk voorbeeld hiervan is een post van Volkswagen vandaag, nadat het sinds gisteren zwaar onder vuur ligt in verband met sjoemelpraktijken met milieu-eisen. 

Corinne Keijzer21-09-2015

Facebooktool: IPM meten van je Facebookpagina

Meten is nog steeds weten. Uiteraard kun je de statistieken gebruiken die Facebook je biedt, maar daarnaast zijn er ook verschillende tools die je kunnen helpen. In dit artikel leg ik uit met welke tools je de betrokkenheid kunt meten van je fans. Hoeveel delen en liken ze op jouw pagina en hoe vaak reageren ze? 

Corinne Keijzer16-09-2015

Facebook ontwikkelt sympathie­button

Facebook is een nieuwe optie aan het testen die naast de bestaande 'likebutton' moet komen te staan. Geen 'dislikebutton' maar meer een optie om sympathie te tonen. Luister wat Mark Zuckerberg er zelf over te zeggen heeft.

Corinne Keijzer14-09-2015

Cijfers van je Facebook­updates - wat kun je er mee?

Sinds kort vertelt Facebook direct op je Facebookpagina al per update wat het bereik is en hoeveel keer erop geklikt is. Als je doorklikt op deze cijfers krijg je heel veel mooie informatie te zien over je update en kun je goed overzicht krijgen over het effect op je publiek. Ik laat je zien hoe en waar je welke cijfers terugvindt en hoe je deze moet interpreteren. 

Rik Keijzer10-09-2015

Tips voor plaatsen van foto’s op Facebook

Geen enkele Facebookpagina kan zonder grafische elementen. Goed fotomateriaal is essentieel om jouw pagina te voorzien van rijke content. Immers, een goede foto zegt meer dan duizend woorden.

Corinne Keijzer04-09-2015

Hoe maak je je Facebook­pagina 'zeer ontvankelijk voor berichten'

Soms zie je op Facebook een pagina met een groen icoontje en de tekst 'Zeer ontvankelijk voor berichten'. Wat houdt dat in en hoe krijg jij dat icoontje ook op je Facebookpagina?

Corinne Keijzer01-09-2015

Facebookpagina lay-out krijgt een make-over

Zowel Mari Smith als Hugh Briss, twee van mijn favoriete social-mediacollegae uit de US, plaatsten het vandaag al op hun tijdlijn: er zijn weer veranderingen op komst voor je Facebookpagina. Lees wat er precies verandert. 

Corinne Keijzer27-08-2015

Non-profitorganisaties kunnen nu laten doneren via Facebook

Non-profitorganisaties hebben op Facebook nu de mooie nieuwe optie om mensen door middel van een 'Donatieknop' door te leiden naar een website waar de donatie direct gedaan kan worden.

Corinne Keijzer24-08-2015

Naam Facebookpagina aan­passen nu heel gemakkelijk

Het aanpassen van de naam van je Facebookpagina was tot op heden lastig als je meer dan 200 fans hebt. In een eerder artikel zette ik de opties op een rij om de naam via een omweg aan te passen, maar deze opties zijn niet meer nodig, Facebook heeft de werkwijze namelijk flink vereenvoudigd!

Herman Couwenbergh19-08-2015

Facebook toont nu bereik en kliks onder Pagina-updates

Bijna alle socialmedia-platformen zijn doorlopend in ontwikkeling. Sommige aanpassingen zijn opvallender dan andere en de impact die een wijziging of vernieuwing heeft verschilt ook. Facebook heeft deze week iets nieuws uitgerold voor eigenaars van zakelijke pagina's. Updates die op Pagina's geplaatst worden krijgen nu direct bereik- en klikcijfers onder de update.

Herman Couwenbergh12-08-2015

Tip: verleid je fans al je Facebookupdates direct te laten zien

Voor zakelijke activiteiten op Facebook gebruik je een 'Pagina' in plaats van een profiel (die voorbehouden is aan personen). Nog steeds zie ik regelmatig bedrijven door zich als persoon voor te doen, en dus vrienden hebben in plaats van likes, de regels overtreden. "Het gaat goed tot het fout gaat en dan ben je de klos", is mijn opmerking dan. De reden is dat updates van vrienden veel meer bereik krijgen dan updates van pagina's. Maar er is een manier waarop jouw fans, die je pagina geliket hebben, toch al je updates te zien krijgen en wel bovenin hun timeline, als eerste. In dit artikel leg ik uit hoe en hoe je je fans kunt 'verleiden' dat te doen.

Corinne Keijzer08-08-2015

Facebook Messenger voor bedrijven komt er aan

Facebook is op dit moment in de US aan het testen met Messenger voor bedrijven. Het zat er aan te komen natuurlijk, zeker nu blijkt dat WhatsApp ook door steeds meer bedrijven ingezet wordt als communicatiekanaal. 

Rik Keijzer07-08-2015

4 tips voor het inplannen van Facebookberichten

Facebook heeft de geweldige optie om berichten in te plannen. Dat is ideaal voor de beheerders van een Facebookpagina. Je hoeft niet live aanwezig te zijn om een Facebookbericht te plaatsen. Je schrijft een bericht, geeft een datum en tijdstip aan en het staat klaar voor plaatsing.

Corinne Keijzer04-08-2015

Facebooktool: Graph Search

Een zeer bijzondere functionaliteit binnen Facebook is Graph Search. Helaas nog niet in de Nederlandse versie verkrijgbaar, dus je moet even schakelen naar de US-versie. Het kan erg handig zijn deze eens in te zetten, bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in wie je fans zijn of om bepaalde informatie te krijgen.

Corinne Keijzer01-08-2015

Facebook Bedrijfsmanager: hoe kom je er weer vanaf?

Facebook Bedrijfsmanager is niet voor iedereen geschikt. Vooral zp'ers en ondernemers die maar één pagina beheren worden er waarschijnlijk niet gelukkiger van als ze hun pagina gemigreerd hebben. Er vanaf komen lijkt lastig en volgens Facebook niet te kunnen. Gelukkig is er toch een omweg om je pagina uit de Bedrijfsmanager te verwijderen.

Corinne Keijzer31-07-2015

Facebookfans - wie zijn ze, hoe blokkeer of verwijder je ze?

Het is een verstopte optie tegenwoordig, maar je kunt nog steeds zien wie jouw pagina geliket heeft. Dat wil zeggen, als diegenen het ook zichtbaar hebben gemaakt in hun eigen instellingen. Ik laat je in dit artikel zien hoe je je fans kunt achterhalen én hoe je ze eventueel kunt blokkeren of verwijderen.

Corinne Keijzer26-07-2015

Nieuw op Facebook: je call to action promoten

Facebook heeft er een nieuwe advertentievorm bij. Je kunt nu je call to action, of in het Nederlands aanzet tot actie, promoten. Ik leg het in dit artikel verder uit.

Rik Keijzer22-07-2015

5 tips voor MKB om zichtbaarder te worden op Facebook

Ik krijg regelmatig de vraag gesteld of het voor lokale ondernemers zinvol is om een eigen Facebookpagina op te zetten. Mijn antwoord daarop is volmondig ja! De doelgroep is wellicht een stuk kleiner dan voor 'grote' bedrijven, maar voor lokale bedrijven biedt Facebook vele kansen op de gebieden van consumentenbinding en marketing. Ik geef je hier 5 tips om als lokaal bedrijf beter zichtbaar te zijn op Facebook.

Rik Keijzer15-07-2015

3 tips: het aantal Facebook­fans laten groeien via e-mail

Elke socialmedia-manager heeft een aantal doelstellingen die hij wil bereiken. Één van die doelstellingen is vaak het laten groeien van het aantal Likes op de Facebookpagina. Ze worden vaak over het hoofd gezien, maar deze 3 simpele tips helpen daarbij.

Corinne Keijzer14-07-2015

Adverteerders betalen voort­aan per echte click op Facebook

Tot op heden moest je bij het adverteren op basis van Cost Per Click (CPC) op Facebook ook betalen voor de reacties, likes en shares. Dit gaat veranderen, binnenkort betaalt de adverteerder alleen nog maar voor de daadwerkelijke gegenereerde clicks bij de CPC-optie. Oftewel, je betaalt dan echt per klik.

Corinne Keijzer09-07-2015

Facebook komt met zwe­vende video's

Nog meer hot videonieuws op Facebookgebied! De eerste zwevende video's zijn gesignaleerd. De eerste wat? Zwevende video's. Oftewel, je kunt binnenkort filmpjes kijken in je tijdlijn op Facebook en ondertussen lekker verder door je tijdlijn heen scrollen terwijl het filmpje zichtbaar blijft. Twitter had deze optie al sinds ze het eigen videoplatform lanceerde.

Corinne Keijzer07-07-2015

6 belangrijke tips voor je video op Facebook

Video is helemaal hot, dat weten we ondertussen allemaal. Veel bedrijven worstelen echter nog steeds met video. Waar moet een goede video aan voldoen? Ik geef je een aantal tips waarmee je, ook als kleine ondernemer, al goed mee uit de voeten kunt. 

Rik Keijzer29-06-2015

Coming soon: Facebook Leads Ads

Op het hoofdkantoor van Facebook zitten ze niet stil. De technische mensen van Facebook zijn nu weer druk bezig met het testen van een nieuwe feature binnen Facebookadvertenties. Een feature die menig persoon zal verbazen. Het gaat namelijk om... het invullen van een formulier!

Rik Keijzer24-06-2015

Facebook Author Tag win-win voor schrijver en lezer

Facebook lanceert een nieuwe techniek waar auteurs van artikelen en blogs bijzonder blij van gaan worden. Deze nieuwe ontwikkeling zorgt ervoor dat een auteur van een nieuws- of blogartikel de credits krijgt die hij of zij verdient: de Facebook Author Tag. Met deze metatag worden de Facebookpagina’s van schrijvers bij een artikel op Facebook weergegeven. Hierdoor is het voor de lezer gemakkelijk om de desbetreffende auteur te volgen en groeit het aantal volgers van een Facebookpagina.

Corinne Keijzer22-06-2015

Facebook - privé­berichten, reactie­ratio en reactietijd

Misschien is het je al opgevallen, misschien nog niet omdat je bijvoorbeeld geen privéberichten op je Facebookpagina kunt of wilt ontvangen, maar Facebook laat nu zien hoeveel van je privéberichten je beantwoordt én binnen hoeveel tijd. 

Corinne Keijzer17-06-2015

Facebook Bedrijfs­manager - als pagina zoeken en liken

Veelgestelde vragen over de Facebookpagina in Bedrijfsmanager gaan vooral over waar je je startpagina kunt vinden, hoe je kunt zoeken en andere pagina's kunt liken als pagina. Ik laat het je zien!

Corinne Keijzer13-06-2015

Nieuwe pijler algo­ritme Facebook

Facebook heeft een nieuwe pijler aan haar algoritme, de edgerank, toegevoegd. Niet langer wordt er alleen maar gekeken naar likes, shares en reacties, maar ook een andere belangrijke factor gaat nu een grote rol spelen. 

Corinne Keijzer12-06-2015

Drie tips om jouw Facebook­fans niets te laten missen

Door het algoritme dat Facebook toepast op het bereik van je updates, ook wel bekend als 'edgerank', is het vrijwel onmogelijk om op de 'normale' manier al je fans te bereiken. Het is daarom goed je fans erop te wijzen dat er mogelijkheden zijn om niéts meer te missen. Bij deze drie tips!

Corinne Keijzer10-06-2015

De grote voor­delen van Facebook voor kleine ondernemers

Op 9 juni jl gaf ik een presentatie op het Congres Facebook Marketing over 'De grote voordelen voor kleine ondernemers'. In dit artikel vind je de hele presentatie terug, inclusief tips en voorbeelden.

Corinne Keijzer07-06-2015

Van een klacht een kans maken op Facebook

Het is leuk om recensies te krijgen, op Facebook maar ook op andere plekken op internet. Als ze positief zijn tenminste. Maar wat moet je doen als ze negatief zijn? Bagels & Beans liet op hun Facebookpagina zien hoe je op goede, sportieve manier om kunt gaan met kritiek. En dat werd massaal door fans én niet-fans omarmd en ondersteund.

Corinne Keijzer01-06-2015

Facebook omslagfoto - maak er goed gebruik van

De omslagfoto op je Facebookpagina is je visitekaartje. Dat is het eerste wat mensen zien als ze je pagina bezoeken. Zorg dus voor een sprekende afbeelding. Maar wat kun je nog meer doen met je omslagfoto? Meer dan je denkt! 

Corinne Keijzer19-05-2015

Hoe werkt de Power Editor van Facebook

Facebook heeft een aparte tool waar je campagnes mee kunt opzetten. Vooral als je meer advertenties naast elkaar hebt lopen, maakt dit het heel overzichtelijk. In dit artikel laat ik de basisbeginselen zien van de Power Editor. Waar vind je deze tool, hoe installeer je het, wat kun je er mee?

Rik Keijzer18-05-2015

De conversie meten van je Facebook­advertenties

Adverteren via Facebook is een fantastische manier om je doelgroep te bereiken. Door de vele mogelijkheden om een doelgroep te selecteren, is Facebook een belangrijke kanaal voor het bereiken van klanten.

Corinne Keijzer04-05-2015

Je nieuwsbrief aan je Facebookpagina koppelen

Veel mensen gebruiken MailChimp voor het versturen van hun nieuwsbrief. Op Facebook heb je de optie om de inschrijving voor deze nieuwsbrief als applicatie op te nemen. Je fans kunnen zich dus rechtstreeks via jouw pagina inschrijven voor je nieuwsbrief.

Corinne Keijzer16-04-2015

Adverteren op Facebook deel 6: custom audience en lookalike audience

Er zijn twee zeer bijzondere en effectieve vormen van doelgroepen waarop je een Facebookadvertentie kunt richten. 'Aangepaste doelgroepen' en 'Vergelijkbare doelgroepen' ofwel 'Custom Audience' en 'Lookalike Audience'. We nemen ze in dit artikel door en ik leg uit wat je er mee kunt.

Corinne Keijzer14-04-2015

Krijg overzicht op Facebook door gebruik lijsten

Een mooie, voor velen nog onbekende, optie op Facebook is de functionaliteit van lijsten aanmaken voor Facebookpagina’s. Voor persoonlijke accounts doe je dit al, zoals voor vrienden, kennissen en collega’s en dergelijke, maar het is dus ook mogelijk voor de zakelijke accounts. Ik leg hier uit hoe.

Corinne Keijzer09-04-2015

Adverteren op Facebook deel 5: advertentiebeheer

In de vorige vier delen over adverteren hebben we de advertentie in zijn geheel opgesteld en voor de juiste doelgroep en het juiste betaalsysteem gekozen. Nu is de advertentie klaar en kan geplaatst worden. In dit deel gaan we naar het Advertentiebeheer waarbinnen je de advertentie kunt terugzien en ook kunt zien wat het je precies oplevert.

Rik Keijzer08-04-2015

Promoot je Facebook­pagina met de Page Plugin

Eén van de doelstellingen van een Facebookpaginabeheerder is ongetwijfeld het laten groeien van het aantal 'fans'. Facebook kondigde tijdens haar jaarlijkse Developers Conference F8 in San Francisco met een nieuwe plugin een uitstekend alternatief aan; de Page Plugin. De Page Plugin is een speciale versie van de Like-knop voor Facebookpagina’s maar is puur bedoeld om de pagina te promoten via websites. De  tool geeft bezoekers van een website de mogelijkheid om met één druk op de knop een Facebookpagina te 'liken'. Een ideale kruisbestuiving tussen website en Facebookpagina!

Corinne Keijzer02-04-2015

Adverteren op Facebook deel 4: opstellen advertentie

Het wordt steeds moeilijker om je fans en doelgroep met updates te bereiken op Facebook. Het algoritme dat Facebook toepast, wordt steeds strenger en het percentage bezoekers dat spontaan op je Facebookpagina komt is nog geen 5%. Hoe kun je dan zorgen dat mensen je vinden op Facebook en zich aan je binden? Het enige juiste antwoord is dan: adverteren. In deel 4 over adverteren op Facebook lees je hoe je een advertentie qua tekst en beeld opstelt en ik geef tips.

Corinne Keijzer26-03-2015

Adverteren op Facebook deel 3: kosten

Het wordt steeds moeilijker om je fans en doelgroep met updates te bereiken op Facebook. Het algoritme dat Facebook toepast, wordt steeds strenger en het percentage bezoekers dat spontaan op je Facebookpagina komt is nog geen 5%. Hoe kun je dan zorgen dat mensen je vinden op Facebook en zich aan je binden? Het enige juiste antwoord is dan: adverteren. In deel 3 over adverteren op Facebook, gaan we in op het veilingsysteem en het bieden.

Corinne Keijzer19-03-2015

Adverteren op Facebook deel 2: doelgroep bepalen

Het wordt steeds moeilijker om je fans en doelgroep met updates te bereiken op Facebook. Het algoritme dat Facebook toepast, wordt steeds strenger en het percentage bezoekers dat spontaan op je Facebookpagina komt is nog geen 5%. Hoe kun je dan zorgen dat mensen je vinden op Facebook en zich aan je binden? Het enige juiste antwoord is dan: adverteren. In deel 2 over adverteren op Facebook, gaan we in op het bepalen van de doelgroep. Zo behaal je optimaal resultaat met je advertentie!

Corinne Keijzer18-03-2015

Facebooktool: Facebook Bedrijfsmanager

Beheer je meerdere Facebookpagina’s? Of werk je met meer medewerkers op een Facebookbedrijfspagina? Dan is het verstandig een aparte tool binnen Facebook te gebruiken. Met deze tool heb je geen gezamenlijke inlogproblemen meer, hoeven werknemers niet met hun persoonlijke profiel gekoppeld te worden en kun je campagnes, applicaties en pagina’s beter managen. Hoe deze tool werkt? Dat lees je hieronder.

Corinne Keijzer12-03-2015

Adverteren op Facebook deel 1: advertentievormen

Het wordt steeds moeilijker om je fans en doelgroep met updates te bereiken op Facebook. Het algoritme dat Facebook toepast, wordt steeds strenger en het percentage bezoekers dat spontaan op je Facebookpagina komt is nog geen 5%. Hoe kun je dan zorgen dat mensen je vinden op Facebook en zich aan je binden? Het enige juiste antwoord is dan: adverteren. In deel 1 over adverteren op Facebook, laat ik zien welke advertentievormen er zijn en op welke plaatsen je ze kunt laten verschijnen.

Corinne Keijzer05-02-2015

Facebooktool: verbeterpunten Facebookpagina vinden

Er is een tool waarmee je goed kunt uitvinden waar verbeterpunten zitten op een Facebookpagina. Goed om deze eens in de zoveel tijd door te nemen en je pagina bij te sturen waar nodig en mogelijk. Hoe werkt deze tool en wat kun je er mee? 

Corinne Keijzer02-02-2015

Voordat je start met je Facebookpagina

Voordat je een Facebookpagina aanmaakt moet je wat zaken helder hebben. Wat is je doel? Is het het juiste kanaal om je op te begeven? Wie gaat het vullen, bijhouden en reageren? Pas al je dat weet, ga je beginnen. In dit blog vind je een handig stappenplan om goed van start te gaan. 

Corinne Keijzer27-01-2015

Tips voor meer interactie op je Facebookpagina

Je bent misschien al even bezig met je Facebookpagina. Je plaatst met regelmaat updates, maar de reacties en likes blijven uit en het bereik laag. Hoe kan dat nu toch? Lees deze tips, pas ze eens toe en krijg meer interactie op je pagina.

Corinne Keijzer26-01-2015

Afmetingen Facebook­afbeeldingen

Soms is het best lastig om te bepalen wat de afmeting van een afbeelding op Facebook moet zijn. De omslagfoto en profielfoto zijn vaak wel duidelijk, maar hoe zit het met de plaatjes die je in je tijdlijn plaatst, in een evenement of in een advertentie? We zetten ze hier allemaal op een rijtje voor je.

Corinne Keijzer22-01-2015

10 Facebooktips voor ondernemers

Worstel je als (kleine) ondernemer nog steeds met Facebook? Jammer, want je Facebookpagina is een mooie aanvulling op overige marketing- en communicatieactiviteiten. Lees hier een paar eenvoudige tips om meer uit je zakelijke Facebookpagina te halen.

Corinne Keijzer19-01-2015

5 belangrijke Facebookinstellingen

Er zitten heel wat (verstopte) instellingen in je Facebookpagina die je misschien niet kent omdat je er niet direct op gewezen wordt. In dit blog neem ik de belangrijkste instellingen door die je niet mag missen.

Corinne Keijzer15-01-2015

Naam Facebookpagina aanpassen

Iedereen met een Facebookpagina krijgt een unieke URL toegekend die eenmalig aan te passen is. Later aanpassen levert vaak problemen op, maar met de tips in dit artikel zijn die te omzeilen. En wat doe je als je als zp’er al een persoonlijk profiel hebt met de naam die je ook zakelijk wilt gebruiken?

Corinne Keijzer13-01-2015

Bereik Facebookupdates beïnvloeden

Met Edgerank bepaalt Facebook wat er zichtbaar wordt in de tijdlijn van je fans. Hoe ze dat bepalen weet niemand, maar er zijn wel manieren om het algoritme te beïnvloeden. Let op, dat kan ook negatief uitpakken. Wil je met je Facebookpagina zoveel mogelijk fans bereiken, dan is het zaak hier goed rekening mee te houden. 

Corinne Keijzer12-01-2015

5 tips voor video’s op je Facebookpagina

Online video’s zijn hot! We zien ze niet alleen op YouTube, ook op Facebook worden steeds meer video’s geüpload en bekeken. Tijd voor wat tips om kwalitatief goede video’s op je Facebookpagina te plaatsen!