Wachtwoord vergeten? Reset je wachtwoord.

ExpertUpdate
Waardebepaling           (2)

23 april 2017

Instagram Collecties: zo werkt het

Nieuwsbericht Overige kanalen

Vorige week kondigde Instagram een nieuwe feature aan: Collecties. Vandaag laten we je zien hoe dat werkt en hoe je het gebruikt.

Hoe werkt het?

Sinds enige tijd bevat elke update op Instagram een icoontje helemaal rechtsonder op de foto:

In dit voorbeeld is het zwart, omdat de foto is opgeslagen. Op je profielpagina staat een soortgelijk icoon en daar kun je al jouw opgeslagen foto's terugvinden op chronologische volgorde (nieuw naar oud).

Maar na een tijdje wordt dat een beetje onoverzichtelijk! Daarom introduceerde Instagram Collecties, iets wat erg doet denken aan de Boards die we kennen van Pinterest.

Collecties kun je maken vanuit een foto van iemand, daarvoor houd je het icoon even 'vast' als je erop klikt; er opent zich dan een soort 'venster':

Daarmee maak je een nieuwe collectie. De naam van de collectie is het eerst wat je moet opgeven:

De collectie heeft nu een naam en je kunt er meer foto's uit de verzameling die je eerder opgeslagen had aan toevoegen:

Maar waar honden een rol spelen, mogen katten niet ontbreken (ik had een verzameling van katten en honden, vandaar); dus ik maak eerst een nieuwe collectie met katten via het '+-teken' rechtsboven:

Als je een nieuwe collectie maakt, kun je daar direct een aantal foto's in opslaan:

Losse foto's uit 'Alles' kun je in de juiste Collecties stoppen door naar 'Alles' te gaan en dan op de foto te klikken zodat die zich opent. Klik nu weer op het icoon en houd die vast tot het dialoogvenster zich opent met de Collecties die je aangemaakt hebt:

Op die manier kun je dus foto's van anderen toevoegen aan relevante Collecties. Overigens zijn Collecties privé, je maakt ze voor jezelf en ze zijn (nog) niet zichtbaar voor anderen. Wie weet wijzigt dat nog en kun je straks Collecties delen met je fans.

Wat is het zakelijke nut?

Voor jouw als zakelijke gebruiker van Instagram is het directe nut nog niet heel groot, maar je kunt je al wel voorbeiden op wat gaat komen! Zo verwacht ik ook dat je binnenkort de coverfoto kunt wijzigen (dat is nu de eerste foto die je aan de Collectie toevoegt).

Maar er is wel een ander voordeel!

Sinds enige tijd biedt Instagram statistieken voor wie zijn of haar account heeft omgezet naar zakelijk. Een onderdeel van die statistieken is dat je kunt zien hoe vaak een update is bewaard:

Als je dus 'goed' jouw updates plaatst, kunnen die door jouw fans opgeslagen worden waardoor jij in hun Collecties komt te staan. Dus als straks Collecties wel deelbaar en dus voor anderen ook zichtbaar worden, dan werkt dit weer positief bij het aantrekken van relevante volgers voor jouw account. 

Door daar nu al aan te werken, door jouw updates aantrekkelijk te maken, maar ook door nu al zelf relevante Collecties te maken, kun je een voorsprong opbouwen die in de nabije toekomst direct effect krijgt.


Nu delen met jouw netwerk

Waardeer dit artikel

Tags: Profiel Design Nieuws

Categorie: Instagram

Overige kanalen update

Artikel door auteur:

Herman Couwenbergh

Biografie auteur >
LinkedIn
Boek deze expert

Pinterest geeft Lens gewenste aandacht

Live-uitzendingen bewaren in Stories op Instagram

SuperHartjes 'verdienen' op Periscope

Meer artikelen, Overige kanalen

Nieuw design Twitter - waar moet je op letten?

Meer artikelen, Twitter

Nieuwe functies voor Facebook Live

Meer artikelen, Facebook

Word gevonden met LinkedIn Search

Meer artikelen, LinkedIn