Wachtwoord vergeten? Reset je wachtwoord.

ExpertUpdate
Waardebepaling           (4)

09 mei 2017

Beter gevonden met #hashtags in LinkedIn

Nieuwsbericht LinkedIn

LinkedIn laat je nu ook zoeken met hashtags.

Je hebt het vast al gezien op LinkedIn; de hashtags zijn terug van weggeweest. Op andere socialmedia-kanalen is dit al een veelgebruikte feature en nu dus ook bruikbaar op LinkedIn.

Wat zijn hashtags?

Een hashtag is een woord of zin met een hekje (#) als voorvoegsel en wordt gebruikt om binnen je socialmedia-kanalen informatie terug te vinden. Hashtags zorgen ervoor dat je gemakkelijker vindbaar bent. Je kunt eenvoudigweg zoeken op hashtags zoals #durftevragen #vacatures #coaches, etc. Zet je taalinstellingen wel op Engels, want in het Nederlands werkt die optie in LinkedIn nog niet.

Als je een Nederlandse post schrijft, licht je tag dus niet blauw op. 

Hashtags hebben met name een zoekfunctie, hoewel mensen de hashtag ook gebruiken om bijvoorbeeld een event te volgen of een groepsaanduiding te maken (#TVOH, #DWDD) of gewoon voor de fun #ikzithiermaartezitten. Dit laatste is gezien het zakelijke karakter niet iets voor LinkedIn.

Waarom hashtags gebruiken?

  • Om zelf beter gevonden worden.
  • Participeren in trending en relevante discussies.
  • Onder de aandacht komen bij niet-connecties die interesse hebben in jouw onderwerp.
  • Uitbreiding van je eigen netwerk -> wie heeft interesse in een bepaald onderwerp.
  • Als bron voor je content om te delen.
Trending Storyline

De hashtags spelen ook een grote rol in de onlangs geïntroduceerde LinkedIn Trending Storylines; de alternatieve nieuwsfeed gericht op specifieke onderwerpen. Hierin worden reacties en meningen uit jouw netwerk verbonden door middel van een specifieke hashtag. Je kunt zelf ook deelnemen aan de discussie. ‘Share ideas about #...  en gebruik dan de betreffende hashtag. 

Hoe zoek je met een hashtag?

Type het woord in de zoekbalk met een # er voor. Klik op 'Search'. Zoek binnen ‘Posts’. Dan verschijnen in de tijdlijn alle resultaten met het zoekwoord op volgorde van populariteit, dus niet chronologisch. 

Je kunt op een woord met hashtag klikken. Dan krijg je verwante posts te zien. 

Hashtags in Pulse/Publications

Er wordt nu ook gevraagd om een hashtag toe te voegen vlak voor het publiceren van je longpost. Zo wordt je nog beter gevonden.

Hoeveel hashtags kun je gebruiken?

Dat verschilt per kanaal. Op LinkedIn, waar de inhoud van de updates belangrijk is, lijkt het gangbaar om 1 of 2 hashtags te gebruiken, net als op Twitter. Op Instagram daarentegen kun je er rustig (en beter) meer inzetten voor een beter zoekresultaat. Het verstoort echter de leesbaarheid als er veel hashtags staan. Kies ze met zorg en plaats ze in ieder geval zoveel mogelijk onderaan je tekst. Herman Couwenbergh heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven.

Zet hashtags strategisch in

Als je hashtags strategisch en consequent inzet voor jouw doel (je onderneming, organisatie, event, product en/of dienst) kun je goed zichtbaar worden buiten je netwerk.


Nu delen met jouw netwerk

Waardeer dit artikel

Tags: Basiskennis Search Strategie SEO

Categorie: LinkedIn

LinkedIn update

Artikel door auteur:

Trudy Pannekeet

Biografie auteur >
LinkedIn
Boek deze expert

Word gevonden met LinkedIn Search

10 tips voor een relevanter LinkedInnetwerk

Beter gebruik van LinkedIngroepen

Meer artikelen, LinkedIn

Nieuw design Twitter - waar moet je op letten?

Meer artikelen, Twitter

Nieuwe functies voor Facebook Live

Meer artikelen, Facebook

Pinterest geeft Lens gewenste aandacht

Meer artikelen, Overige kanalen