Wachtwoord vergeten? Reset je wachtwoord.

ExpertUpdate
Waardebepaling           (2)

15 mei 2017

Uitrol 'groepen voor Facebookpagina’s' begonnen

Nieuwsbericht Facebook

Groepen voor Facebookpagina's, wat is het en hoe pas je het toe?

Eind april schreven we al over de aankondiging dat Facebook paginabeheerders de mogelijkheid gaat geven om groepen aan hun pagina’s te koppelen. Inmiddels is de uitrol op gang gekomen. In dit artikel laten we zien hoe eenvoudig het is én… wat de voordelen kunnen zijn.

De optie groepen-voor-pagina’s is inmiddels actief bij een eerste groep Nederlandse pagina’s. Begin vorige week zocht ik contact met Alex Deve, Product Manager Director van Facebook, en hij zorgde ervoor dat ik versneld toegang kreeg tot de nieuwe functie. 

Aan de slag

Je kunt heel eenvoudig zien of de functie 'Groepen' al beschikbaar is voor de pagina die je beheert. Ga naar de startpagina van je pagina en check de linkerkolom. Naast functies als 'Berichten', 'Evenementen' en 'Info' zie je – als de optie beschikbaar is – linksonderaan ook ‘Groepen’ staan.

Als je de tab activeert door erop te klikken, krijg je een scherm waar je:

  • groepen kunt aanmaken (met de pagina als beheerder)
  • bestaande groepen (waar jij beheerder van bent!) kunt koppelen aan je pagina door ze te selecteren en toe te voegen.

Zo eenvoudig is het.Als je een bestaande groep aan je pagina koppelt (let niet op de d-t-fout in de Nederlandstalige toelichting door Facebook) dan wordt je pagina toegevoegd als ‘beheerder’ van de groep. Je kunt vanaf dat moment ook 'Als pagina' updates plaatsen in de groep en reageren op discussies.

Talloze opties

Er zijn op dit moment al miljoenen groepen binnen Facebook. Van buurtgenoten, tweedehands-vraag-en-aanbodgroepen, sportclubs, lotgenoten en alumni. De mogelijkheden zijn ongekend. En de eventuele koppeling aan pagina’s kan voor merken, bedrijven en verenigingen nieuwe mogelijkheden voor klantenbinding en community-management opleveren.

Voordelen

Ook zonder de koppeling kun je als bedrijf of organisatie natuurlijk een of meer groepen starten, maar het lastige was dat je dat alleen als ‘persoon', dus vanuit een persoonlijk profiel, kon doen. Bij VGZ experimenteerden we weleens met een groep voor klanten, maar dan moesten we een fake-profiel aanmaken om de groep te kunnen aanmaken en posten.

Door de koppeling aan het pagina-account is dat veel eenvoudiger en heb je ook geen mistige accounts meer nodig, waarvan je op cruciale momenten bijvoorbeeld vaak het wachtwoord kwijt bent.

Na koppeling aan je pagina, worden groepen ook eenvoudiger toegankelijk voor je fans. Als er een of meer groepen aan je pagina gekoppeld zijn, worden ze zichtbaar op een apart tabblad.Als je alleen besloten groepen koppelt aan je pagina, dan is het tabblad alleen zichtbaar voor Facebookgebruikers die lid zijn van de groep. Openbare groepen zijn wel voor iedereen zichtbaar in het betreffende blok. 

Kans voor binding met je fans

Merken hebben er met deze koppeling een heel laagdrempelige optie bij gekregen om te investeren in de band met klanten of fans. Bij VGZ zijn we bijvoorbeeld onlangs begonnen met een besloten Facebookgroep waarin we klanten vragen om met ons mee te denken. We laten ze reageren op voorbeeldbrieven, test-sites en andere producten en werken zo – samen met klanten – aan verbetering van communicatie en producten. Door de koppeling aan de pagina, is de groep nu te vinden in onze eigen context en is er een logische verbinding met onze andere communicatie. 

De komend tijd gaan we ook met andere VGZ-communities experimenteren, bijvoorbeeld met de VGZ-klanten die meedoen aan de Vierdaagse van Nijmegen. En dat is dan meteen veel zichtbaarder voor de andere volgers van onze pagina. 

Denk je dat je op korte termijn gebruik gaat maken van deze optie? Laat me je ervaringen (of vragen erover) weten! 

Meer weten?

Monica Ramos maakte een tutorial en publiceerde die op haar Facebookpagina.


Nu delen met jouw netwerk

Waardeer dit artikel

Tags: HowTo Design

Categorie: Facebook

Facebook update

Artikel door auteur:

Jaap de Bruijn

Biografie auteur >
LinkedIn
Boek deze expert

Nieuwe functies voor Facebook Live

Facebook test officiële groepen voor pagina’s

Facebook Canvas ads zijn simpel via nieuwe API

Meer artikelen, Facebook

Nieuw design Twitter - waar moet je op letten?

Meer artikelen, Twitter

Word gevonden met LinkedIn Search

Meer artikelen, LinkedIn

Pinterest geeft Lens gewenste aandacht

Meer artikelen, Overige kanalen