Wachtwoord vergeten? Reset je wachtwoord.

ExpertUpdate
Waardebepaling           (1)

22 november 2016

Facebook webshop

Nieuwsbericht Facebook

Het is voor iedere Facebookpagina-eigenaar mogelijk om een Facebook Webshop te beginnen. Hoe werkt deze onlineshop en wat zijn de verschillen met de eerdere versie in de Verenigde Staten (en wat kunnen we nog verwachten)?

In maart van dit jaar kreeg ik op een nieuw aangemaakte pagina al de rechten op de Facebook Webshop, toen alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Inmiddels is het voor iedere Facebookpagina-eigenaar mogelijk om een Facebook Webshop te beginnen.

Aanmaken van de Facebook Webshop

Als je naar je pagina gaat, zie je aan de linkerkant van de pagina ‘Shop’ staan tussen alle tabbladen van de Facebookpagina. Klik hierop om de eerste stappen te maken.

Je krijgt een pop-upmelding te zien waarbij je akkoord moet gaan met de rechten en policies voor de Facebookshop.Als tweede moet je de gewenste valuta kiezen.Na het invoeren van de juiste valuta kom je automatisch in het nieuwe shopgedeelte van je Facebookpagina. Je ziet onderstaand scherm om producten toe te voegen, beschrijvingen toe te voegen en instellingen aan te passen.Maak als eerste een goede beschrijving van wat voor soort producten of diensten je via je shop levert. Je kunt hier natuurlijk ook zaken zoals manier van levering of betaling kwijt. Je hebt ruimte voor 200 karakters voor deze beschrijving.

Via het 'Instellingentandwieltje' rechtsboven kun je een aantal instellingen aanpassen.

  • Je kunt een direct link maken om te delen op andere platformen of mail
  • Bij ‘improve your shop’ ga je naar een aantal adviezen van Facebook 
  • Help gaat naar de helppagina van Facebook over shops
  • ‘Delete shop’ is duidelijk; hiermee verwijder je je Facebookshop.

Producten toevoegen aan de Facebook shop

Via de knop ‘Add Product’ kun je het eerste product (of dienst) toevoegen op Facebook. In dit onderdeel zitten wel een paar bijzondere dingen. Ook omdat er meerdere varianten blijken te zijn.

Afbeelding: in het eerste gedeelte kun je een foto of video (of meerdere) toevoegen om duidelijk te maken wat je gaat verkopen. Dit moet een vierkante foto zijn waarbij Facebook een voorkeur heeft voor het formaat 1024x1024 pixels. 

Name: De naam van het product of de dienst

Description: Een beschrijving van het product

Feature this product: Je kunt maximaal 10 producten uitlichten op je Facebookpagina. Deze producten zullen bovenaan de pagina verschijnen als bezoekers de Facebookpagina bezoeken.

Share this product on your page: Als dit ‘schuifje’ op aan staat, wordt dit artikel automatisch op de Facebookpagina als item gedeeld en is dus zichtbaar voor de fans van de pagina.

Twee varianten voor een product

Heb je op je Facebook GEEN website ingevuld dan krijg je bovenstaande opties. Als je als bezoeker het product wilt bestellen zal de afhandeling via Messenger plaatsvinden.

Heb je WEL een website ingevuld, dan gaat Facebook ervanuit dat je het product ook op je website kunt bestellen, afhandeling van de transactie zal daar plaats vinden. Op die pagina’s krijg je onderstaande mogelijkheden te zien als je een nieuw product aanmaakt. 

Afwijkingen in vergelijking met de eerste versie in de Verenigde Staten

Op de pagina waar ik in een heel vroeg stadium toegang kreeg tot de Facebookshop kreeg ik een volledige Amerikaanse versie. Waarschijnlijk was dit zelfs nog het teststadium van de shop. Dit geeft wel een aantal mooie inzichten in wat er daar anders is en wat er nog gaat gebeuren.

Native Facebookshop

De versie waar ik toegang tot kreeg was een shop waarbij je gewoon op Facebook af kon rekenen, zonder dat je naar een andere externe site hoefde te gaan. Een heel belangrijk verschil, dat bovendien ook echt een meerwaarde is. 

Veel meer opties voor een product

In de USA-versie heb je veel meer mogelijkheden om een product te beschrijven; je kunt aangeven of het artikel in de aanbieding is en voorraadbeheer is mogelijk. Ook kunnen allerlei varianten worden aangeven zoals; kleur, maat, besturingssysteem, smaak, versie, etc.

Directe betaling in de USA Facebookshop gebeurt via een Stripe- of PayPalaccount.

Toekomst van de Facebookshop

Op dit moment is de Nederlandse versie een mooie aanvulling op de bestaande Facebookpagina en vooral een extra kanaal om je producten ook te etaleren (naast je eigen webshop). De Facebookshop-versie in de USA heeft echter de mogelijkheid om geheel als eigen shop te draaien, ideaal ook voor kleinere ondernemers die geen eigen shop willen aanmaken. Je kunt op die manier direct via Facebook verkopen.

Een Facebookshop heeft een leuke optie: bij updates op je pagina (en in het nieuwsoverzicht) worden relevante artikelen uit de shop ook getoond onder de update.


Nu delen met jouw netwerk

Waardeer dit artikel

Tags: Shopping

Categorie: Facebook

Facebook update

Artikel door auteur:

Rene Schipper

Biografie auteur >
LinkedIn
Boek deze expert

Nieuwe functies voor Facebook Live

Uitrol 'groepen voor Facebookpagina’s' begonnen

Facebook test officiële groepen voor pagina’s

Meer artikelen, Facebook

Nieuw design Twitter - waar moet je op letten?

Meer artikelen, Twitter

Word gevonden met LinkedIn Search

Meer artikelen, LinkedIn

Pinterest geeft Lens gewenste aandacht

Meer artikelen, Overige kanalen